Kundberättelse GoodDog HundeklubbenPro

Från plan till resultat.

Gooddog sade upp sin förra annonskonsult (som är jätteduktig) i förtid. De hade en kampanj kvar att göra som inte hade börjat rulla av olika anledningar.

De frågade mig. Så jag hjälpte Gooddog att lansera sitt nya medlemskap HundeklubbenPRO.

När Gooddog kontaktade mig hade de redan lanserat sina onlinekurser och medlemskap flera gånger – men resultaten hade stannat vid några få försäljningar per gång.

De visste att produkten var bra.

Det som saknades var en strategi som höll ihop allt på rätt sätt.

Steg 1: Struktur för mindre stress

Vi började med en lanseringsplan, dag för dag.
Vilka datum skulle annonserna starta?
När skulle de mejla sin lista?
Vilka inlägg behövde komma ut organiskt för att värma upp publiken innan webinaret?

Allt lades in i ett tydligt schema som gjorde att alla kunde arbeta lugnt, fokuserat och i rätt ordning.

Steg 2: En funnel som leder hela vägen fram

Jag tipsade om hur deras funnel skulle byggas om från grunden:

  • Annonser för att bjuda in till webinaret
  • Registreringssida med konverteringsfokus
  • Automatiska mejl som påminde, förberedde och värmde upp deltagarna
  • Efterföljande säljmejl som knöt ihop webinaret med erbjudandet om Hundeklubben PRO
  • ”Reprisfunnel”

Varje steg hade ett tydligt mål: att guida deltagaren närmare ett ja.

Steg 3: Optimering i realtid

Jag följde kampanjen dag för dag och justerade utifrån siffrorna:

DatumSpenderat beloppKlickCPLKommentar
4 okt144 kr340 (startdag)Kampanj igång,
tre annonsvarianter.
5-8 oktca 200kr/dagca 67ca 13 krStabil CTR 2.5-3,9% och
kostnad per deltagare/signup
under 25kr
9-13 oktca 150kr/dagca 30ca 23 krSänkt budget gav
något sämre resultat

Totalt gav annonserna över 80 registreringar till webinaret, med en genomsnittlig kostnad på 18,7 kr per person.

Steg 4: Webinaret – och resultatet

Innan webbinaret gav jag återkoppling på innehåll, på slides samt på frågor till deltagarna.

När webinaret gick live deltog 104 personer. Bra show-up-rate måste jag säga.
Av dessa köpte 26 personer medlemskapet Hundeklubben PRO för 499 NOK per kvartal. Sedan dess har det tillkommit två till, vilket motsvarar 14 471 NOK. Det är den bästa lanseringen sedan start i april 2023.

Grafen nedan visar intäkt per månad. April är alltid lite högre eftersom det då inkommer årsprenumerationer.

Från “okej” till “wow”

Tidigare lanseringar har som synes gett en handfull betalande medlemmar per månad. Men ingen lansering har direkt gett ”pang”-effekt. Den här gången fanns röd tråd, tydlig funnel och konsekvent kommunikation, och resultatet – det talar ju för sig själv.

Vad som jag tror gjorde den största skillnaden:

  • Ingen tvingades in i medlemskapet (för att se reprisen).
    De fick välja själva att ta steget (och få riktigt bra bonusar).
  • De fick ett jäkligt bra pris (så många kom med som redan var med i andra klubbar)
  • Det fanns en genomgående röd tråd i hela kampanjen och webbinaret
  • En tydlig tidsplan så alla visste vad som skulle vara gjort när
  • Daglig analys och optimering baserat på faktiska data

“Vi har haft många lanseringar tidigare – men det här var första gången allt verkligen flöt. Vi visste exakt vad vi skulle göra och när, och resultaten överträffade våra förväntningar.”
– Teamet på Gooddog

Vill du ha samma stöd i din nästa lansering?

Jag hjälper dig!

Kommentarer

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *